Після того, як 15 березня цього року стався провал над рудником №2 в Стебнику відбулося засідання обласної комісії з питань ТЕБ і НС з розгляду ситуації щодо шляхів вирішення проблеми доїзду та перекриття дороги Трускавець-Львів у зоні впливу рудника № 2 Стебницького ГХП «Полімінерал».
На жаль, думки фахівців, які багато років досліджують цю проблему, ігноруються, а їхні неодноразові звернення завершуються стандартними відписками, у яких вказується, що «виконані інженерно-геологічні та геофізичні вишукування методом вертикального електричного зондування». Вважаємо за доцільне, детально та всебічно обговорити порушені нами питання у широкому колі фахівців, а результати обговорення висвітили для громадськості.
Хочемо зазначити, що фахівцями наукового центру ТзОВ «Інститут «Гірхімпром» проведені всебічні дослідження закономірностей розвитку соляного карсту. Основні результати опубліковані в монографіях А. Гайдіна і Г. Рудька «Техногенний карст» і «Провали». Доведна можливість кількісних розрахунків розвитку карсту і прогнозу пов’язаних з ним деформацій. Зокрема в Стебнику відбуваються два типи деформацій земної поверхні: обвалення ціликів в шахті через розчинення їх основи агресивною водою. Це супроводжується великими провалами. А також осідання покриваючих порід і менші за величиною провали над карстовим каналом, що пов’язує місце водоприпливу в шахту з джерелами живлення в долині річки Вишниця. Безпосередньо під дорогою здійснюються деформації другого типу.
Вирішення проблеми транспортного сполучення до Трускавця можливе двома шляхами: будівництво нової дороги; закладка карстового каналу під існуючою дорогою. Перший варіант потребує значних витрат, враховуючи, що траса нової дороги перетинає закарстовану долину річки і для її безпеки у склад проекту дороги повинні бути включені роботи з закладки карстових порожнин.
Небезпека використання існуючої дороги не доведена. Для визначення наявності і розмірів карстових порожнин нами було рекомендовано пробурити розвідувальні свердловини. Цього не було зроблено. Рішення про перекриття дороги не обґрунтовано. Є досвід попередження деформації шляхом заповнення карстових порожнин або іншим способом. Вартість робіт з ремонту існуючої дороги на порядок менший у порівнянні з будівництвом «обхідної» дороги.
Траса нового шляху через Модричі перетинає карстонебезпечну зону, тому вона не є обхідною. Інженерно-геологічні дослідження при будівництві в карстонебезпечних зонах регулюються спеціальними державними будівельними нормами. Проект дороги складений з грубим порушенням вказаних нормативів. Вважаємо за доцільне розробку техніко-економічного обґрунтування з порівнянням вказаних варіантів і наступною розробкою проекту закладочних робіт. Для того, щоби державна комісія прийняла обґрунтоване рішення необхідно зібрати і проаналізувати дані маркшейдерських спостережень, динаміки затоплення рудника, провести необхідні прогнозні розрахунки. Між тим моніторинг зони впливу рудників не проводиться з 2017 року.
Анатолій ГАЙДІН, керівник наукового центру ТзОВ «Інститут «Гірхімпром»
Василь ДЯКІВ, доцент кафедри екологічної та інженерної геології і гідрогеології Львівського національного університету ім.І.Франка
Довідково. «Гірхімпром» з дев’яностих років веде наукові і проектні роботи в галузі гірничо-хімічної промисловості, до якої відноситься і калійні підприємства. У 2002 році державна комісія прийняла рішення про мокру консервацію аварійного стебницького рудника №2. «Гірхімпром» розробив проект консервації в основу якого було покладено заповнення гірничих виробок насиченими по відношенню до калійної руди розсолом, сировиною для приготування розсолу мали служити відходи збагачення, накопичені у хвостосховищі. Однак реалізація проекту не була профінансована і рудник затоплюється природною прісною водою, що і стало причиною великих провалів.
Джерела Трускавця